Een boodschap op ledschermen moet meteen duidelijk zijn voor iedereen. Mensen zien je ledreclame in een flits, ze hebben weinig tijd om te lezen en nog minder om alles te begrijpen. Je hebt niet veel tijd om met communicatie op ledschermen een indruk te maken. Daarom doe je het beter ineens goed. Maxled geeft je tips voor ledslides.
Wil je met ledreclame de aandacht trekken? Consumenten kijken niet meer op dezelfde manier naar affiches als 20 of 30 jaar geleden. De komst van digitale technologie heeft de aandachtstijd sterk verkort.
Hoe komt dat? Mensen zijn vandaag steeds meer in de greep van hun smartphones, tablets en game consoles. Kijk maar naar het gedrag van mensen in je omgeving: hun ogen zijn voor een groot deel van de tijd naar beneden gericht, niet naar boven. En dat is ook zo bij jezelf.
Toch springt reclame op affiches en vooral ledschermen nog altijd in het oog. Ledreclame kan een krachtige branding-impact hebben. Op één voorwaarde: maak de boodschap zo duidelijk mogelijk. Mensen moeten in een oogopslag zien wie je bent, waarover je boodschap gaat en waarom die interessant is voor hen. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan…
Communiceer je boodschap in zes woorden
Amerikaanse studies over billboards tonen dat mensen erg weinig tijd hebben om een boodschap te zien en te begrijpen. Ze hebben gemiddeld maar zes seconden aandacht. Specialisten raden aan je boodschap daarop af te stemmen. Communiceer je boodschap in zes woorden. (Hoeveel woorden bevat de vorige zin? ;-))
Natuurlijk kun je je boodschap soms enkele woorden langer maken. Bijvoorbeeld als je een reuzegroot ledscherm hebt of als dat ledscherm op een plaats staat waar mensen de tijd nemen om de boodschap te lezen – denk aan een festival of een evenement met een zittend publiek.
Toch is voor communicatie via ledschermen minder altijd meer. Hou het kort en bondig, want paragrafen met tekst worden niet gelezen. Wees creatief en dring door tot de kern van wat je wil zeggen: met wat verbeelding kun je zelfs complexe merken, producten en diensten in ledreclame met impact laten communiceren.
Val op maar leid niet af
Meestal zijn reclameborden gericht op automobilisten, fietsers of voetgangers (vandaar dat je maar enkele seconden de tijd hebt om een boodschap over te brengen). Daardoor ontstaat een interessant dilemma voor adverteerders. Je wil opvallen, maar je wil niet verantwoordelijk zijn voor verkeersongelukken, hoe klein ook. Adverteer je in de krant, dan heb je de bedoeling zo hard mogelijk eruit te springen. Maar adverteer je op ledborden, dan moet je een zorgvuldig evenwicht behouden: opvallen, niet afleiden.
Wees slim, maar niet te slim
Een saaie ledreclame wordt genegeerd. Een slimme ledreclame zal de aandacht trekken en een blijvende indruk achterlaten. Maar mensen willen gewoon meteen weten wat de boodschap is. Maak er geen puzzel van, gebruik geen ingewikkelde beeldspraak, probeer niet om te slim of te grappig te zijn. Hou het klaar en duidelijk. Ook dan kun je creatief uit de hoek komen.
Maak je logo niet te groot
Op ledborden kun je je logo enorm groot maken, zó groot dat het hele scherm ermee gevuld is. Je doelgroep zal je logo dan wel kennen. Maar als een logo te groot is, verdringt het de boodschap. Gebruik je logo verstandig. Vermijd dat het je boodschap overschaduwt.
Doe de armlengtetest
Heb je een ontwerp voor je ledscherm gemaakt? Print het uit op de grootte van een visitekaartje. Neem het vast tussen duim en wijsvinger, en strek je arm. Kun je nu nog alles duidelijk zien zoals je het op het beeldscherm van je computer gecreëerd hebt? Kun je alle letters lezen? Geven de kleuren een goed contrast? Gaat deze ledreclame op een vlotte manier de aandacht trekken? Als dat niet zo is, verbeter dan het ontwerp. Want, zoals je weet, de consument heeft maar zes seconden tijd.
Geen grafisch genie? Geen probleem
Bij Maxled hebben we die namelijk in huis. Huur je een ledscherm, dan maken wij graag de beelden voor jou op. Jij geeft simpelweg de boodschap(pen) mee, en wij steken die in een gepast jasje naar gelang jouw huisstijl, statisch of met een lichte animatie. Prijskaartje? Gratis! Vergeet dat extern ontwerpbureau, wij bieden graag een totaaloplossing.
Neem je liever zelf de leiding? Dan controleren we steeds of jouw beelden geschikt zijn. Indien nodig passen we eventueel aan. Daarnaast hebben we al gemerkt dat onze klanten graag in Microsoft Powerpoint werken. Daarom hebben we voor elk type ledscherm een aangepast sjabloon klaarstaan. Als je daarin je content opmaakt, kan je zelf checken of alles leesbaar en duidelijk zal zijn op het scherm. Al eens proberen? Geef zeker een seintje.